Biofeedback is….

de verzamelterm voor de therapievormen waarbij gebruik gemaakt wordt van technische hulpmiddelen. Op deze manier worden vormen van (over)spanning in/aan het lichaam aan getoond. Door deze lichaamssignalen aan jou te laten zien kan je leren om er invloed uit te oefenen (bijvoorbeeld het verlagen van de spierspanning).Via het menu kun je meer lezen over de verschillende vormen:

Wat zijn biomarkers?

Hoe werkt Biofeedback?

Iedere vorm van (in)spanning gaat gepaard met meetbare signalen aan het lichaam die iets zeggen over de mate waarin deze spanning verwerkt wordt. Als je teveel stress of inspanning hebt ondergaan kan deze spanning dagenlang of zelfs maandenlang blijven hangen (of juist helemaal wegvallen). En dat is meetbaar! Zelfs al voordat iemand klachten ontwikkelt door over- of onderspanning. Dit doen we met bio- en neurofeedback apparatuur. De gebruikers van deze apparatuur profileren zich via deze site van de Biofeedbackvereniging Nederland.

Bij biofeedback kunnen de volgende signalen gemeten worden, die allen iets anders zeggen over (onbewuste) spanningen in het lichaam en de mogelijkheid om dit te veranderen met behulp van biofeedback:

• Hersenactiviteit                                                 ⇒  neurofeedback (lees meer..)
  • Spieractiviteit                                                      myofeedback (lees meer..)
  • Ademhaling en hartslag                                     hartcoherentie/ HRV (HartRitme Variabiliteit) (lees                                                                                         meer..)
  • Vochtigheid en/of temperatuur van de huid     huidgeleiding (lees meer..)
  • Meerdere lichaamssignalen tegelijkertijd     stressprofiel (lees meer..)

Hoe zit het met vergoeding van biofeedback/neurofeedback?

Vergoeding voor biofeedback en/of neurofeedback is vaak mogelijk binnen de aanvullende verzekering maar is verschillend voor de diverse therapeuten. Deze verschillen hebben te maken met de werksituatie en beroepsvereniging waarbij de therapeut is aangesloten. Daarnaast hangt het natuurlijk af van de eigen zorgverzekering die is afgesloten.

Het is in alle gevallen goed om dit met de behandelend therapeut te bespreken en dit altijd te controleren bij de zorgverzekering.