Wat is biofeedback?

Biofeedback is de verzamelterm voor de behandel-/therapievormen waarbij gebruik gemaakt wordt van apparatuur om vormen van spanning in en/of aan het lichaam te visualiseren.

Door het zien van je eigen lichaamssignalen kun je leren om hierop invloed uit te oefenen. Deze invloed op de lichaamssignalen kan dan uiteindelijk tot verandering van klachten leiden.Het aanbod van biofeedback mogelijkheden bestaat uit het meten van diverse lichaamssignalen, te weten:

Hersenactiviteit

Spieractiviteit

Ademhaling

= hartcoherentie (variabiliteit van het hartritme)

Huidgeleiding

= vochtigheid (denk aan een leugendetector)

Temperatuur

= huidtemperatuur variaties

Ik ben een therapeut

Ik zoek een therapeut

Hoe werkt biofeedback?

Iedere vorm van (in)spanning gaat gepaard met meetbare signalen aan het lichaam die iets zeggen over de mate waarin deze spanning verwerkt wordt. Als je teveel stress of inspanning hebt ondergaan kan deze spanning dagenlang of zelfs maandenlang blijven hangen (of juist helemaal wegvallen). En dat is meetbaar! Zelfs al voordat iemand klachten ontwikkelt door over- of onderspanning. Dit doen we met bio- en neurofeedbackapparatuur. De gebruikers van deze apparatuur profileren zich via deze site van de Biofeedbackvereniging Nederland.